Bude Internet brzy drahý?

<p>&#160;</p>
<p>&#160;</p>
Tak nějak jsme si zvykli, že většina internetového obsahu je dostupná zdarma a platí se jen za připojení. Avšak odborníci se domnívají, že není daleko chvíle, kdy se bude za hodnotný obsah ve velkém platit.
David Sillmen 15. 6. 2009

Sdílet

Je to velmi nepříjemná představa, ale podle celé řady internetových expertů k ní vývoj na webové síti směřuje. Zkrátka a dobře, za několik let by mohl internet vypadat úplně jinak. Bezděčnému surfování a hltání prakticky nekonečného obsahu zdarma, ať už prostřednictvím videí, zvuku či textu, bude pravděpodobně konec. Za obsah se totiž začne platit. Tuto vizi nastínil například Barry Diller, předseda InterActiveCorp (IAC) a někdejší šéf Paramount Pictures a Fox. Ten pracuje s hypotézou, že do pěti let budou obsah a služby na internetu pouze za poplatek.

Nikoliv všechno, ale všechno, co má nějakou hodnotu, bude zpoplatněno,“ tvrdí sebejistě Diller. Ten považuje dosavadní vývoj, který nabízel spoustu věcí zdarma za „nehodu v historickém momentu, která bude korigována“. Je to prý nevyhnutelné.

Diller se dále domnívá, že pokud internetové weby a služby nastaví ekonomický model tak dobře jako Amazon s „One-Click“ nebo Apple s App Store, tak budou lidé platit ochotně a bez námitek. Šéf IAC tak počítá s tím, že za několik let bude internet v podstatě online obchodem pro obsah všeho možného druhu. Jeho společnost IAC svými weby, mezi které patří Ask.com nebo College Humour, více jak 1,5 miliardy dolarů ročně.

Diller však není sám, kdo počítá se zpoplatněním internetových služeb. Stále více se hovoří o tom, že se na internetu bude platit i za psané slovo, tedy za noviny. Ty se momentálně celosvětově potýkají s obrovskými problémy. Tištěný tisk například v USA víceméně jen prodělává a internetová reklama ho nespasí.

Proto například mediální magnát Rupert Murdoch už před časem nastínil myšlenku jakéhosi internetového předplatného či placení za vstup do online archivů. Za tímto účelem dokonce svolal přední hráče mediálního byznysu, což zavání snahou o společný postup, tedy kartelovou dohodou. Ač se to ale příslušným úřadům nemusí líbit, těžko něco zmůžou s legitimním požadavkem vydavatelů na výdělek.

Internet by se tak skutečně již brzy mohl zásadně proměnit, ačkoliv tomu momentálně nic nenasvědčuje. Připomeňme však, že pokusy o zpoplatnění služeb, které mají lidé ve spojení s internetem zakódovány jako bezplatné, v minulosti už několikrát neprošlo. Ostatně, byl to právě Murdoch, kdo po převzetí listu Wall Street Journal zrušil zpoplatnění archivů.

Zdroje: ZDnet, MarketingPilgrim, Aktualně

Autor článku