Internetový svět je zase o jeden vyhledávač bohatší. Jmenuje se Bing a nestojí za ním nikdo menší než Microsoft. Společnost, která se už několik let snaží ve velkém proniknout na internet, ale dosud se jí to nedařilo. Po Live Search, který končí, to tak zkouší s Bingem, novinkou, která jde zjevně proti dominantnímu Google. Microsoft chce přilákat uživatele na co možná nejrychlejší a nejpreciznější zodpovězení dotazu. Právě tady je slabina prakticky všech vyhledávačů – nedokáží vždy plně uspokojit zadání. Je ale otázkou, zda se to podaří Bingu. Přinejmenším se o to chce pokusit.
Bing u nás (nahoře) a počeštěný v USA
Úvod
Hlavní okno je na první pohled odlišné od toho, na co jsme zvyklí z Google, tedy maximální strohosti. Na Bingu najdete vždy nějaký obrázek. Jeho části se dají nakliknout a přinesou relevantní informace k danému segmentu. Obrázek je pravidelně obměňován a malou šipečkou v dolní části se dají zobrazit ty předchozí. Potěší, že Bing je od počátku v české verzi a hned na startovní stránce se dá použít základní filtr, který omezí vyhledávání na Českou republiku, případně ponechá standardní, tedy celosvětové.
Několik náhledů úvodních obrázků
Šikovná lišta
Testovaná betaverze se zatím v řadě ohledů podobá Google, a to místy opravdu silně. Například vyhledané výsledky u většiny jmen jsou si velice podobné, místy stejné. Betaverze navíc nemá všechny funkce plánované pro hotovou verzi. Jedná se například o takzvanou „Explorer Pane“, což je postranní lišta, která se objeví při vyhledávání některého ze známějších termínů.
Další doplňkové informace
Pakliže například hledáte něco o herečce Angelině Jolie, kromě klasicky řazených výsledků a obrázků se v postranní liště dozvíte, že je to herečka, objeví se tam její díla, videa či životopis. V betaverzi to sice funguje, nikoliv však jako postranní lišta. Za tímto účelem je zapotřebí rozkliknout první vyhledaný odkaz, jenž je vlastně jakýmsi encyklopedickým heslem. Vlastní „bingovské“ stránky s přehledně řazenými údaji ale mají zatím jen známé americké osobnosti. Například pokus o hledání Václava Havla dopadl pouhým výčtem odkazů a obrázků. Dá se ale předpokládat, že se databáze začne velmi rychle plnit. Známé osobnosti se navíc mezi sebou dají porovnávat (v počtu hledání to generuje takzvaný xRank) a jsou mezi sebou provázané, což je jakýsi zárodek zvnějšku vytvářené sociální sítě.
Vyhledávání Václav Havel
Explorer Pane je ale důležitou součástí Bingu nejen pro známé osobnosti. Bude mít co říci prakticky k jakémukoliv heslu. Zadáte-li například „diabetes“, měly by se vám objevit v menu položky symptomů, léků, diet apod. Stejně tak, když do vyhledávání zadáte některé město, dozvíte se o něm spoustu základních informací ještě předtím než se vrhnete do třídění vyhledaných odkazů. To vše ale nebylo možné v betaverzi náležitě vyzkoušet. Zárodky tohoto systému však vypadají přinejmenším slibně.
Strukturované výsledky
Výsledky hledání Bingu mají být logicky strukturované. Pakliže tak zadáte heslo „Hybrid Cars“, dostanete výsledky poskládané do jednotlivých celků, které se vztahují například k opravě, nákupu, náhradním dílům, recenzím apod. Vyhledávač totiž neví, co přesně chcete s hybridními auty dělat, a proto vám dá hned vybrat z kategorií, v nichž se dá mnohem jednodušeji orientovat, než ve změti přeházených výsledků. Hodí se i funkce rychlé ukázky, která se spustí při najetí myší na odkaz. Vlevo se objeví okno a uživatel má jasný obrázek o tom, zda má stránku cenu rozklinkávat nebo ne.
Výsledky hledání LCD TV
Otázky a odpovědi
Bing má také schopnost na základě zadaných hesel rozpoznat, zda má uživatel nějakou otázku. Například při vložení jména některého z měst se objeví také příslušná předpověď počasí. Zadáte-li pro změnu název filmu, měly by se objevit programy kin a poradit vám, kdy a kde se tento film dá zhlédnout. Vedle toho, že vyhledávač disponuje historií hledání, nabízí možnost výsledky také uložit, případně doplnit o nějaké ty poznámky. Aby toho nebylo málo, dají se výsledky či nalezené stránky poskytnout přes Windows Live kontakty či Facebook dalším lidem.
Video se po najetí myši začne přehrávat
Obrázky a videa
Vylepšení se dočkaly rovněž obrázky a videa, které také těží z Explorer Pane. V této liště se nachází celá řada filtrů, jimiž se dá k výsledku dobrat opravdu dobře. Například si tak můžete najít obzvlášť dlouhá videa. Obrázky zase můžete omezit třeba jen na portréty a ty potom ještě na ty, kde je vidět pouze hlava či na ty, kde je hlava i s rameny. Tato funkce přitom pracuje překvapivě dobře.
Filtry pro obrázky
Hodnocení služeb
Velmi slibně zní příslib Microsoftu o tom, že do Bingu zapracuje automatické hodnocení služeb. To by mělo fungovat tak, že po vyhledávání restaurací v okolí (například) dostanete nejen jejich adresy a odkazy na jejich webové stránky, ale dozvíte se také něco o jejich kvalitě, ať už obsluhy či jídla samotného. Toho by mělo být dosaženo pravidelným scanováním stránek zabývajících se hodnocením služeb a agregováním jejich výsledků. Jsme hodně zvědaví, zda a kdy toto bude fungovat i v české verzi Bingu. Stějně tak by hodnocení mělo fungovat také u produktů, jako jsou třeba hardwarové komponenty apod. To už si dovedeme představit lépe. Zadáte třeba jméno digitálního fotoaparátu a na základě bingovského sledování všech možných testů i uživatelských hodnocení dostanete zprůměrňovaný výsledek. Velmi užitečné.
Hodnocení a výsledky hledání Nikon D90
Závěr
Ačkoliv je řada nastíněných funkcí a jejich opravdu bezproblémové zaběhnutí teprve hudbou budoucnosti, vypadá Bing na povedený vyhledávač. Microsoft si uvědomuje, že to je možná poslední šance, jak přistřihnout křidélka rozjetému Google, a proto se snaží seč může. Zatímco Google se k vyhledávání staví dost puristicky, Bing se snaží přinášet co nejvíce přidaných hodnot. To vůbec není na škodu, obzvlášť pro lidi, kteří s počítačem nejsou jedna ruka a potřebují polopatické výsledky.
Neznamená to, že by Microsoft vymyslel nový typ internetového vyhledávače, ale snaží se ho pojmout trochu jinak. Má proti sobě totiž nesmírně silnou konkurenci. Nemyslíme si sice, že by lidé byli fanaticky oddaní Google, ale je pravdou, že Bing bude muset zaujmout na první vyzkoušení, jinak se k němu těžko někdo bude vracet. Ostatně, ne nadarmo zní slogan vyhledávače „Bing and decide“ (bing a rozhodni se).