Před několika dny začala zcela nová etapa Spojených států amerických. Etapa úzce spojená s osobou nového amerického prezidenta Baracka Obamy. Ten je nový hned v několika směrech. Známé pravdy o tom, že je prvním afro-americkým prezidentem apod., nebudeme opakovat. Obama však také dokázal ve svůj prospěch využít Internet více než kdo jiný. Dokázal ho využít tak, že řada analytiků tvrdí, že právě díky němu vyhrál nejen primárky proti Hillary Clintonové, ale následně i prezidentský duel s Johnem McCainem. Jeho soupeři byli staromódní a soustředili se na tradiční praktiky politického boje. Barack Obama neváhal udělat krok vpřed a ve svůj prospěch využít mocný instrument. Prohlédl obrovské možnosti Internetu a vzal ho do svých služeb.
Internetová mašinérie
Ona novost Baracka Obamy se pojí mimo jiné se schopností využít moderního média ve svůj prospěch. V jeho kampani nešlo jen o doplněk, o nějaké webové stránky, aby se neřeklo. Od jeho vítězství tomu tak bude muset být už vždy. Internet se ukázal být ve volebním boji skvělým prostředkem k financování kampaně, komunikaci programu, ale i ke koordinaci štábu po celých Spojených státech amerických. Z novin a televize čerpají informace především starší voliči, navíc pasivně. Na internetu je třeba je aktivně vyhledávat, vstupovat do veřejného dění. Předpokládá se tak určitý zájem o politiku. Lidé, kteří konzumují tyto informace na internetu, jsou navíc často jakýmisi „opinion leadery“ (tvůrci myšlenek) ve svých okruzích, a aniž by si to uvědomovali, mají na své okolí vliv. Třeba tak, že si píší blogy, které čtou stovky či tisíce lidí.
Sociální sítě
Na počtu příznivců Baracka Obamy, které nashromáždil na stránkách sociálních sítí, se ukazuje, jak velký zájem mají o politiku uživatelé, které dosud svět považoval za lenochy a v reálu nepříliš komunikativní jedince. Téměř čtyři miliony lidí fandí jeho profilu na Facebooku, což je ze všech politiků s obrovským předstihem nejvíce. Stejně tak si stojí na MySpace, kde má 1,1 milionu příznivců. Obama dokonce vystavěl vlastní silnou internetovou komunitu, na jejichž stránkách je možné se registrovat, diskutovat s dalšími členy, psát blogy a v neposlední řadě přispívat dolary na konto jeho kampaně. Tím vším dokázal americký prezident mobilizovat obrovský masy mladých lidí, jejichž existence je s internetem úzce spjata a kteří s nedůvěrou hledí na své politiky, již pomalu ani nedokážou zapnout počítač. Proto je zevrubná iniciativa Baracka Obamy oslovila. Získali dojem, že je to jeden z nich, člověk, který jim konečně rozumí a nevidí ve všem moderním jen zlo.
Také na stále oblíbenějším Twitteru nesmí chybět Obamova stránka. Jedná se o platformu, na kterou si její uživatelé zapisují okamžité zážitky či myšlenky, třeba i na cestách prostřednictvím mobilního telefonu. Obama Twitter hojně využíval, a přestože tu pochopitelně nemohl zachytit kdovíjak inteligentní mozkové pochody, jeho zápisník patřil k nejpopulárnějším. Poslední příspěvek je z 5. listopadu minulého roku, kdy všem děkuje za podporu. Doufejme, že až vyřeší nejnutnější problémy s finanční krizí, ke své zálibě se vrátí. Jeho účet se ale nevyhnul problémům a nekalé živly se ho pokusily využít k manipulaci poté, co ho hackovali.
Stažitelný Obama na Youtube
Barack Obama nejenže se aktivně účastní již vymyšlených internetových systémů a fenoménů, ale v některých ohledech je dokonce před všemi ostatními. Když se nedávno na serveru Youtube objevila první stahovatelná videa, na které publikum dlouho čekalo, samozřejmě to byly výhradně Obamovy projevy a nejrůznější s ním spojená tematická videa. Díky tomu všemu byl a je Barack Obama neustále vidět, a přestože jeho kampaň stále brala v potaz i tradiční média, Internet se vedle nich prosazoval stále více. A to je trend, který bude pokračovat i mimo politiku. Nejmocnější muž světa ho jen svým počínáním potvrdil. Příští prezidentské volby se už mohou svou většinou ze stránek novin a obrazovek televizí přesunout právě na Internet.
Fundraising
Takzvaný Fundraising je speciálním výrazem pro financování kampaně ze sponzorských darů. Obzvlášť v USA je tato forma ohromně důležitá, jelikož kandidáti tu musí být neustále na očích, aby se lidem vpálili do hlavy. V minulosti to obvykle probíhalo tak, že velkou část financí poskytli velcí sponzoři, kteří si od toho slibovali určitý vliv, případně moc. Změna přišla právě s Obamou, který zcela opustil staré způsoby získávání prostředků a jeho úspěch velmi kontrastoval s finančními nedostatky Hillary Clintonové či Johna McCaina, kteří se spolehli na starý způsob sponzorství.
Stačí se podívat na Obamovy internetové stránky, případě na web jeho komunity. Všude tam narazíte na nijak agresivní tlačítka, kterými můžete darovat libovolný obnos a podpořit tak kampaň toho, koho si vážíte a chcete ho mít za prezidenta. Můžete dát třeba jen pět dolarů, ale už za třicet dostanete tričko. A bohatší dárci dají třeba dolarů tisíc. Pravda, v našich končinách je to stále nepředstavitelné, ale Američané jsou hrdí na svou zem, záleží jim na ní, a když někomu věří, neváhají ho podpořit i finančně. Už jen proto, že vědí, že se tyto peníze nerozkradou.
Tým Baracka Obamy si dokázal spočítat, že malými krůčky dokáže v konečném součtu vydělat více než několika velkými sponzorskými dary. Není divu, že například McCain tomuto způsobu nevěřil. Nedokázal si totiž představit možnosti Internetu, kde poslat peníze je věcí několika málo kliků a získání dárců zase věcí zvládnutého marketingu. Kdyby nebylo Internetu, Obama by nikdy nevybral takové prostředky, jaké na jeho kontě nakonec skončily. Jednalo se o 770 milionů dolaru. Pro srovnání: McCain získal zhruba jen třetinu.
Oslovování lidí
Barack Obama využil moderních technologií k přímému oslovení svých voličů, kteří se pak cítili být účastni na jeho kampani. Cítili se být součástí velké věci. Například Obamovo rozhodnutí jmenovat na post viceprezidenta Joe Bidena, bylo všem, kdo se předtím registrovali (a přispěli nějakým tím dolarem), zasláno SMSkou či e-mailem, jako by se jich to skutečně týkalo a měli k tomu co říct. Měli to zkrátka z první ruky a nebyli tak odkázáni na média. Podporovatelé dostali také jako první zprávu s děkovnými slovy Baracka Obamy za jeho svolení. Přesně tento emocionální způsob spojení se s voličem se ukázal být nesmírně pozitivní a konečně využil všech těch obřích databank se záznamy potenciálních voličů opravdu efektivně.
V tomhle ohledu chce prezident pokračovat i nadále. Proto u sebe neustále nosí pověstné BlackBerry, prostřednictvím něhož bude s americkými občany stále v kontaktu. Je to také příslib, že se nebude uzavírat před dalšími, přicházejícími moderními technologiemi. Američané si řekli o prezidenta poplatného jednadvacátému století a jediný Obama tuto poptávku dokázal splnit.
E-Democracy
Spolu s jeho nástupem opět zesílily hlasy volající po takzvané internetové demokracii (E-Democracy). Její zastánci tvrdí, že jde o ideální prostředek k vytváření politiky zdola. Mělo by se jednat například o hlasování o důležitých zákonech prostřednictvím Internetu, kdy by každý občan kliknutím odevzdal svůj hlas. Na směřování země by se tak skutečně (teoreticky) mohli podílet úplně všichni. Něco takového je pochopitelně vzdálenější záležitost, která ve své absolutní formě pravděpodobně nedojde naplnění, na druhou stranu by Internet rozhodně mohl posloužit jako platforma k pořádání většího množství referend. Ta by potom byla skutečně hodnotná, jelikož by se na nich podílelo velké množství lidí.
Historický moment
Barack Obama není jen prvním afro-americkým prezidentem USA. Není jen mužem změny. Ale je i člověkem, který dokázal oslovit masy jako málokdo jiný. A nikdo nemůže popřít, že v tom mu obří službu udělal právě Internet. Nebýt jeho, těžko by při jeho inauguraci před Bílým domem skandovaly miliony příznivců a další miliardy se o průběh zajímaly v televizi nebo právě na Internetu. Barack Obama je prezidentem země s takřka absolutním internetovým pokrytím. A bude toho využívat.